några små funderingar

Magnus Bark 9731 at lyskom.lysator.liu.se
Tis Juli 17 21:47:39 CEST 2001

Kvack och hallå,

några småsaker jag funderat på ett tag, och nu i sommarstiltjen passar
jag på att ta upp:

* Jag klantade mig och missade del 1 och 3 av Don Rosa:s "Jakten efter
  Kalevala", och de tidningarna verkar stört omöjliga att hitta. Någon
  som har någon aning det finns några planer att ge ut den serien i
  eget häfte/bok?

* När jag då och då läser gamla pocket-böcker (innan nummer 30 eller
  så) dyker det i textningen ibland upp ett sätt att förstärka ord som
  jag aldrig sett någon annanstans; man använde punkter, exepelvis

  S·T·A·N·N·A  T·Å·G·E·T!!!

  Min fråga är om det var ett arv från de italienska originalen, eller
  om det var ett lokalt påhitt hos någon textare?

* Lille Hiawatha. Det vanliga (som jag förståt det) i KA&Co är att
  figurerna antingen är "klassiska", ofta då uppfunna av Disney, Barks
  eller Gottfredson. Eller så år de hämtade från någon
  Disney-film/TV-serie, som Ludde, Madam Mim eller Sigge McKvack.

  Men jag får inte Hiawatha att passa in i mönstret. Kan det vara så
  att han (och övriga indianstammen) var med i någon film jag missat?
  Eller var det någon tecknare som själv skapade figurerna? Det känns
  som om ingen vill lägga någon större kraft vid figurerna i alla
  fall.

* Och nu: Lite löst tyckande!

  Mer Spökplumpen! Denne min favoritskurk har ju knappt setts till
  sedan storhetstiden på sjuttiotalet.

  Och vad ska Madam Mim vara bra för egentligen? De nyteckande
  episoderna är bland de tristaste man hittar i en KA&Co, och de äldre
  var inget vidare de heller. Bah!

  Är det bara jag som ser Barks' "Kalle Anka lever lägerliv" (W VP
  1-01) som en av hans bästa serier (tyvärr verkar den inte med i Carl
  Barks klassiker-boken)? En oöverträfad stämnigsbeskrivning av en
  ödslig skog. Utsökt.

Återigen, kvack på er, och trevlig fortsättning på sommaren!

--
Magnus Bark (koll. 2561)
<bark at bofh.se> or <bark at ctrl-c.liu.se>