Re: några små funderingar

Magnus Knutsson magnusk at algonet.se
Ons Juli 18 00:02:08 CEST 2001

> Jodå, visst fanns det en kortfilm med den stora lilla jägaren "Hiawatha"
där
> speakerntexten lästes på ett sätt som hänvisade till ett känt verk.
> Tyvärr är glappkontakten fullständig mellan hjärnhalvorna så jag minns
> inga detaljer i någon form tyvärr...

Så rätt! "Little Hiawatha" är en av de mest kända och populära i serien
Silly Symphonys. Från 1937 och mycket snyggt tecknad med bl a ett stiligt
vattenfall. Och andra vackra naturbilder med den lille indianen i sin
kanot.

I våra dagar tycker vi väl att filmen är lite väl gullig. Bl a så tappar
indianpojken sina byxor hela tiden och visar stjärten... Historien går ut
på att indianpojken letar efter villebråd att lägga ner med sin pilbåge.
Djuren kutar sin väg när han kommer, men en liten kanin hinner inte undan.
Men han kan inte förmå sej att skjuta det lilla darrande kräket.
Vilket är hans smala lycka. För sån råkar han på en stor, vild
björn, så hjälper djuren honom att fly...

Filmen har visats rätt mycket. Bl a kommer jag ihåg den från den
tid när det visades en Disneyparad på Sture för jul på dagtid.
Så föräldrarna kunde peta in ungarna, medan de julhandlade.
Men det var på den gamla goda tiden...

   Hälsningar Magnus

  Magnus Knutsson  08-647 70 17
  Solberga Ängsväg 12