Xanadu, Kristoffer og Medhjälparen

Erik Horthe erikh at newmedia.no
Tis Juli 24 07:40:24 CEST 2001

Hei alle sammen

Sommerferien er over dessverre. Jeg har barn i "Land-alderen", noe som
medfører at man besøker alle -land som finnes, av type Fårup vannland,
Astrid Lindgren-land etc. etc. Etter en lengre turne i Danmark og Sverige,
der Seriemuseet i Køinge var høydepunktet og GeKås i Ullared det absolutt
motsatte, ser jeg nå gjennom gamle ankism-digests.

I Vol 1 #367 fra 17. juli skriver Kristoffer følgende: (Sitat)   Trefaldigt
leve för "Tillbaka till Xanadu" som publicerades i sistlidne KA-magasin.
Många minnen från den första publiceringen 1991 bubblade opp till ytan
precis som i en grötkastrull. Alltmedan jag läste den intressanta artikeln
på sid. 30 (takk!) växte tanken på en "Tralla La-bok", dvs. Barks' PÅ FLYKT
FRÅN RIKEDOMARNA, Rosas TILLBAKA TILL XANADU, samt ett par fakta-späckade
artiklar rörande James Hilton, Shangri La, Kublai Khan, samt Herr
Vadhannuhette (karln som författade dikten om Xanadu) .  (sitat slutt)

  Ideen er sendt videre. Nå er det slik at det skal gå en viss tid før en
kan sende historier i reprise (selv om det ikke virker slik bestandig), men
redaktørene i Oslo har fått ditt forslag Kristoffer, så får vi se hva som
hender.

Ellers ser det ut til at Hjelperen er et måsste (heter det så?) for
redaksjonen i år. Jeg lagde en kjapp artikkel til nr. 7/2001, men de vil ha
en ny i nr. 42, der en meget kjent tegner (nei, ikke Rosa) vil lage en
historie om han til den serien vi kaller "Arven etter Barks". Mitt spørsmål
blir da: Har noen av dere ideer til hvordan en ny slik artikkel kan
vinkles? Den skal ikke gå på vedkommende tegner. Jeg trenger altså
medhjälpare til dette!

Erik Hørthe