KA&Co-priser

Magnus Bark 9731 at lyskom.lysator.liu.se
Tis Juli 24 18:01:06 CEST 2001

Kvack,

det pratades en del på DCML-listan om prisutvecklingen på KA&Co och
jämförelser mellan olika länders tidningar.

Inspirerade av detta började några bekanta till mig i ett
konferenssystem att räkna på det hela, och fick följande slutsats:
(grafen är gjord av Per Cederqvist, ceder at lysator.liu.se,
prisuppgifterna vill jag minnas kom från den här bekante Per Starbäck)

ceder> Om man använder en linjär skala är det lätt att dra slutsatsen
ceder> att Kalle Anka följde KPI rätt bra fram till 1990, då den
ceder> plötsligt blev onödigt dyr. Plottar man priset logaritmiskt ser
ceder> det ganska annorlunda ut. Se
ceder> http://www.lysator.liu.se/~ceder/tmp/ka.html
ceder>
ceder> (Diagrammen är lite felaktiga: kurvan borde naturligtvis ligga
ceder> still mellan prisändringarna, men i stället linjärinterpoleras
ceder> den till priset efter nästa prishöjning. Eftersom priset
ceder> ändrats så ofta tror jag inte felet är så stort.)
ceder>
ceder> KPI-siffrorna har jag hämtat från
ceder> http://www.scb.se/snabb/Priser/Levkostsv.asp

Det känns som om priset skenade iväg ungefär samtidigt som de
medpackade leksakerna gjorde sitt intåg. Någon som har bättre koll på
när det skedde?

--
Magnus Bark (koll. 2561)
<bark at bofh.se> or <bark at ctrl-c.liu.se>