SV: Leksaker

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Sön Juli 29 12:43:21 CEST 2001

Det har diskuterats leksaker i  KA&C:o här på listan den senaste tiden, och jag kan inte låta bli att lägga mig i debatten. Jag gillar nämligen dessa leksaker!

Extrasaker är ju som bekant ingen nyhet i KA, även om karaktären på dessa "gåvor" har förändrats en del genom åren. När jag började prenumerera i början av 1980-talet var det mest klistermärken och gnuggisar, mot slutet av samma decennium handlade det om bl.a. solskärmar. Numera är det lite mer sofistikerade platsgrejer, men det är ingenting som stör mig! Tvärtom har de ibland skänkt mig stor glädje. Kanske inte lika mycket som 70-talets pappmodeller av flygplan, båtar och bilar, men tillräckligt mycket för att inte störa mig på det som jag inte är intresserad av. Nu väntar jag på en drake med Zeke Varg-tryck, det skulle allt vara nånting det...

När det gäller en eventuell koppling mellan leksaker och priset på tidningen så tror jag att vi kan avfärda det med detsamma. Man skulle kunna se en sådan koppling, om det inte vore för att andra serietidningar, t.ex. 91:an (som är befriad från allt vad krimskrams heter) har haft ungefär samma prisutveckling. Tydligen är dyrt att producera seriemagasin! Dessutom kan vi konstatera att de där platsgrejerna är inte särskilt dyra att köpa in, speciellt med tanke på de stora kvantiteter som Egmont köper in till KA&C:o med systerutgåvor. Egmont, som ju trots allt har lyckats öka tidningens upplaga de senaste åren även om det är långt från glansdagarnas upplagesiffror, vet nog vad de gör när de bifogar leksaker med varje nummer.

Så istället för att kritisera Egmont för dessa leksaker vill jag ge dem en eloge för att de skärpt sig flera snäpp de senaste åren när det gäller serieurvalet. Gamla holländska serier från 1970-talet och serier av Romano Scarpa skulle, tror jag, t.ex. ha varit helt otänkbara för bara några år sedan.

Till sist något helt annat: Är det någon som vet hur det gick i omröstningen om bästa Barks-serien?

/Patrik