Re: Serie-identifikation för (k)uriren

Stefan Persson reimersholme at hotmail.com
Fre Juni 8 19:59:57 CEST 2001

----- Original Message -----
From: "Germund Silvegren" <germund.silvegren at mbfys.lu.se>
To: <ankism at stp.ling.uu.se>
Sent: den 8 juni 2001 12:26
Subject: Serie-identifikation för (k)uriren

> Med viss risk för att verka tjatig skickar jag här beskrivningar av
> de serier jag skulle behöva identifiera för (k)uriren. Jag skulle bli
> så alldeles otroligt glad om någon kunde komma på var/om någon av
> dessa gått i Sverige. De korta beskrivningarna är kopierade rakt ur
> artikeltexten.
> /germund

I Inducks hittar jag detta:

> 1970 ###Zio Paperone e il ladroraduno (Joakim och tjuvarnas möte)
> ###Joakim skänker en miljon dollar till varje ankeborgare för att på
> ett smart sätt fånga en massa skurkar.

Ej i Sverige.

> 1974 ###Paperino e la visita distruttiva (Kalle och det destruktiva
besöket)
> ###Kalle och Knase inblandade i industrispionage men de upptäcks
> snart av Herkules-liknande säkerhetsvakter som jagar dem runt
> industriområdet. Ankorna stjäl till sist en vacker röd sportbil med
> fler tekniska finesser än James Bonds. Genom att trycka på en knapp
> kan de till exempel släppa en tunna sirap över sina förföljares bil
> men tyvärr faller hela bilen i bitar när de drar i en annan spak!

Ej i Sverige.

> 1974 ###Zio Paperone contro "il progettista" (Joakim möter "designern")
> ###En mycket smart skurk hittar på idiotsäkra planer för olika
> inbrott som han sedan säljer till vanliga tjuvar ...sanslös scen där
> Björnligan stannar en pengatransport genom att sprida ut ett starkt
> lim på vägen och rånar den genom att ha på sig speciella skor som
> lämnar en sula varje fotsteg de tar.

Ej i Sverige.

> 1975 ###Paperoga e il peso della gloria (Knase och ärans tyngd)
> ###Knase hamnar bland besättningen på en futuristisk atomubåt som
> byggts av farbror Joakims industrier och ska visas för militären.
> Ubåten är så avancerad att om propellrarna inte fungerar kan den
> använda sina "fenor" för att simma, förklarar Joakim, och eftersom
> skrovet är gjort av en mycket böjlig sorts stål kan den "dra in
> magen" för att undkomma torpeder. Insidan är fullproppad och lika
> avancerad som ett rymdskepp och Joakim berättar stolt om alla
> lyxprylar han lyckats få plats med, inklusive en frystorkad
> [...]

Ej i Sverige.

> [...]
> agenter för att undersöka saken. När Joakim får höra att ytterligare
> ett av hans flygplan har försvunnit börjar han gråta som en bebis och
> flygförsvarsgeneralen och teknikern som följer radarrapporterna med
> honom börjar mata honom med en nappflaska medan de gungar vaggan han
> ligger i. Den hemliga väskan med agentprylar som Joakim ger
> Knattarna, innehållande bland annat tysta
> bomber,antiflygplans-minikanoner, kaffekanna, en uppblåsbar 50
> hästkrafters utombordsmotor, en frystorkad pistol och mycket annat,
> åtföljs dessutom av en 30 cm tjock instruktionsbok med hårda pärmar.

Ej i Sverige.

> [...]
> ###Kalle och Knase skickas bakåt i tiden för att finna kända personer
> så att Joakim ska kunna publicera deras autobiografier. De hittar
> till sist en gammal man som Knase känner igen som är en känd pilot
> från första världskriget. Tyvärr kommer han inte ens ihåg sitt namn
> och ännu mindre något från kriget eftersom han en gång fick en
> hjärnskakning när han sänkte ett slagskepp genom att krascha sitt
> plan in i det. Enda sättet att få hans minne tillbaka är att
> återupprepa händelsen och få honom att sänka ännu ett slagskepp på

Ej i Sverige.

> 1977 ###Archimede e l'illogica vittoria (Oppfinnar-Jocke och den
> ologiska segern)
> ###Joakim och Oppfinnar-Jocke bygger robotar som ser ut som människor
> och tar hand om alla tråkiga sysslor som att gå ut med hunden eller
> gå till skolan.

Ej i Sverige.

> 1977 ###Zio Paperone e l'aqua concentrata (Joakim och det
> koncentrerade vattnet)
> ###Kalle upptäcker ett ämne som krymper vatten och gör det
> gummiaktigt så du kan äta en macka med några skivor rött vin.
> Hundratals industrispioner står på kö utanför Joakims industrier för
> att stjäla den kemiska formeln och en av männen med mörka glasögon
> vänder sig till mannen bakom och ber honom vänta på sin tur!

"Vatten" stavas "acqua" på italienska.

Ej i Sverige.

> 1989 ###3 paperi e 1 bebå (Tre ankor och en baby)
> ###Film-parodi på 3 män och en baby

Bebis stavas "bebè" på italienska.

Ej i Sverige.

> 1993 ###Topolino e la bella addormentata nel cosmo (Musse och den
> kosmiska Törnrosa)
> ###När Långben får höra att trämasken fortfarande utövar sin onda
> makt tar han ett "steg upp" ur serien och klagar på att
> manusförfattarna alltid saknar nya innovativa idéer. Och när de blir
> inklämda mitt emellan ett argt monster och glödhet lava klagar han
> för De Vita att situationen är för orättvis och att de förtjänar en
> chans att komma därifrån!

Titeln betyder "Musse och Törnrosa i rymden". "Kosmisk" heter "del cosmo".

Ej i Sverige.

> 1997 ###Manetta e l'indagine natalizia (Inspektör Klovén och
jul-utredningen)
> ###Även kallad "Den ofrivillige julhjälpredan" tror jag.

Natale = Jul
Polizia = Polis

Publicerad i Danmark i Disney's Juleklassikere #5, vilket borde vara samma
som Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul! #4. Jag har dock inte den
svenska utgåvan, och kan därför inte titta efter.

Stefan