SV: Kalle Anka har aldrig förbjudits i Finland

Mats Forssblad froz at algonet.se
Tis Juni 12 00:40:35 CEST 2001

aake forsmark wrote:
> Jag drar mej till minnes att Ulf Adolfsson, som ju lustigt
> nog liknar Kalle Anka både till utseende och temperament,
> gjorde ett hätskt uttalande mot Kalle Anka en gång i tiden.

Ja, hans utfall var ganska lustigt. Det verkade som om Ulf plötsligt,
vuxen och allt, för första gången sett en tecknad film. Men mest arg var
han på Piff och Puff. De skulle in i fängelse för mordförsök.

> Överhuvudtaget verkar ledande moderater väldigt njugga
> mot Kalle till favör för vänsteraktivisten Bamse. Ibland
> tänker jag att porträttet av farbror Joakim är alltför
> avslöjande för moderaternas mentalitet ...

Jag tror att det i vissa kretsar är ganska djupt förankrat, att sådan
som är helt ok i Bibeln, i fin kultur, i *deras* konsumtion, i sagor ...
är helt o-ok i *andras* konsumtion, i massproducerade saker, i sådant
som de bara tjänar pengar på och därför känner ett "ansvar" för. Och om
man inget annat har att tillgripa, använder man barn som symbol för det
enfaldiga offret.