SV: Dr ö mbok?

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Fre Mars 2 21:52:13 CET 2001

Karl-Erik Lindkvist:

> Efter som det inte kostar något att önska tog jag fasta på Olofs gamla
> idé om "silverböcker" där Strobl (och kanske även Bradbury, Murry etc)
> kunde presenteras för nutida läsare.

En utmärkt idé, tycker jag själv i all anspråkslöshet! Fast någon
Bradburybok har jag aldrig bett om, och Murry får vänta på sin tur -- det är
Tony Strobl jag vill ha!

Fast jag vill nog sålla en aning i Karl-Eriks lista. "Glaciärens hemlighet"
minns jag inte som någon höjdare, och "Skeppet som seglade utan besättning"
och "Kuckelikufarmen" känns inte heller som några klassiker. Och så har K-E
listat flera serier som jag aldrig har läst, så de ryker också.

Efter dessa kirurgiska ingrepp skulle listan över Mest Klassiska
Stroblserier se ut så här:

> Kampen om pokalen

> KA som tidningsbud

> Kalle Anka som uppfinnare

> Den fantastiska fiolen

> Ungarna och hjulångaren Pludrik

> KFT börjar skolan igen

> Den hederlige hantverkaren

Måste erkänna att jag faktiskt inte har läst den sistnämnda serien. Däremot
har jag hört Karl-Erik återberätta den så många gånger att jag kan den
bättre än ett par av de andra på listan...

(Förresten, K-E, den där serien där Kalle hugger timmer och dämmer upp en
hel flod borde väl också vara med?)

> När man läser om de har historierna inser man att både Bob Gregory och
> Vic Lockman var herrar som visste att berätta historier som var både
> roliga och spännande och som innehöll den där speciella humorn som kom
> bäst till sin rätt när Strobl visualiserade den.

Vic Lockman är jag skeptisk till, men Bob Gregory är utan tvekan en av
ankismens största manusförfattare. Synd att han solkade sitt rykte så totalt
genom att börja teckna själv.

/Olof (jourhavande besserwisser)