Kentucky Derby

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Fre May 4 14:21:54 CEST 2001

I morgon är det dags för den 127 upplagan av Kentucky Derby. Det innebär att det snart är 121 år sedan Farbror Joakim anlände till sin farbror Blötsopp i Louisville, i alla fall om man får tro Don Rosa. Joakim kom med båt till staden dagen före derbyt den 18 maj 1880. Av fem startande hästar vanns derbyt för övrigt av Fonso under jockeyn G. Lewis hela sju längder före tvåan i mål. Banan betecknades som "dusty" så Rosa har inte gjort något misstag när det gäller vädret i Lousville heller (det hade han väl kollat upp?). Om ni är intresserade att läsa om Kentucky Derby och galoppbanan Churchill Downs på Blötsopps tid eller för all del senare, kan ni gå in på http://www.churchilldowns.com/kderby/2001/.  Om inte annat så för att köpa en bit av det ursprungliga målsnöret på banan för $190!

Galopp får väl annars betraktas som en hyfsat ankistisk sysselsättning. Förutom det klassiska dårfinksderbyt har ju även Joakim då och då satsat på fullblod. Ett bra exempel är serien "En hejare till häst" (KA 1-3/1968), där det visar sig att den häst som Joakim köpt för 10 miljoner, titelförsvararen i det ankeborgska kristall-kule-derbyt, Eldkulan, är mekanisk. Kanske inte en av Barks bästa, men väl värd att läsas. Skulle Joakim haft en häst med i årets derby skulle det väl snarast vara Dollar Bill eller Talk Is Money. Skulle jag ha pengar till ett fullblod skulle jag döpa honom till Eldkulan...

Trav däremot har vad jag vet inte förekommit i några Disneyserier överhuvudtaget (jag kan ha fel och om ni har några exempel på motsatsen så fram med dem!), även om vissa svenska översättare av dessa serier bitvis haft svårt att skilja på hästsport under sadel och hästsport bakom sulky. Koll. Diös brukar - har jag sett - gardera sig med att kalla banan Kvackvalla Trav & Galopp, antagligen med förebild från hans egen "himmabana" Jägersro. Det visar tydligt hur stor galoppsporten är jämfört med travet i USA, medan det i Skandinavien är precis tvärtom.

Varför skriver ja nu detta? Antagligen för att hitta en förevändning för att tjata en massa om galopp och Kentucky Derby utan att det blir off-topic. Som en god vän till mig brukar säga: "Vi kan gott tillåta kryphål när det är för en god sak...".

/Patrik