Kentucky Derby

Martin Berglund delamothe at swipnet.se
Sat May 5 12:56:57 CEST 2001

Patrik Öbrink:

 >Varför skriver ja nu detta? Antagligen för att hitta en
 >förevändning för att tjata en massa om galopp och Kentucky Derby
 >utan att det blir off-topic. Som en god vän till mig brukar säga:
 >"Vi kan gott tillåta kryphål när det är för en god sak...".

...Vilket ger mig en förevändning att skriva lite om de nyutgivna
samlingsalbumen "the Don Rosa Archives I & II".
I Rosas "Captain Kentucky" kommer ju derbyt i centrum ett antal gånger. För
de Rosa-freaks som inte redan har skaffat böckerna från Tronsmo kan jag
varmt rekommendera dem båda.

För övrigt fann jag "The Pertwillaby Papers" aningen mer underhållande än
"Captain Kentucky". Detta är inte bara för kopplingen med några av Rosas
bästa ank-serier och faktumet att "C.K" till stor del är satir om lokala
personligheter. "Pertwillaby Papers" ger något av en inblick av hur Rosas
berättelser skulle te sig om de inte stramades åt av Disneys tyglar. De har
en kaxig stil som i viss mån överlevde efter disney-transmogrifieringen, en
stil som jag på senare tid tycker har försvagats en aning.
Medan jag längtar det senaste avsnittet av Joakims Liv hoppas jag samtidigt
på att i framtiden få se en Rosa-serie med mer av den karaktären som kunde
ses i "gag-stories" såsom "i tyngdlagens namn". Kanske kan den nya
björnligan/pengabingen-serien vara ett fordon för en sådan berättarstil. Vi
får se....

/Martin Berglund