Kentucky Derby

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis May 8 18:10:16 CEST 2001

Jag tycker att koll. Öbrinks utläggning om "the run for the roses" (är det
inte så Kentucky Derby kallas i den amerikanska galoppbranschen, eller
svänger jag mig med falska gåsfjädrar nu?) var mycket intressant och precis
lagom off-topic. Dvs, Patrik lyckades svänga in det på ankistiskt spår på
ett snitsigt sätt.

Jag är i allmänhet tilltalad av detta med att hitta ankistiska vinklingar
på vad som helst från verkliga livet och blir glad när folk spontant gör
den här sortens inlägg, i alla fall om de är välskrivna och -genomtänkta.
Med detta nöjda gillande hade jag i tysthet tänkt låta mig nöja ända tills
jag såg mitt namn nämnas. Så därför svarar jag i all korthet på dessa
Patriks ord:

>Trav däremot har vad jag vet inte förekommit i några Disneyserier
>överhuvudtaget (jag kan ha fel och om ni har några exempel på motsatsen så
>fram med dem!), även om vissa svenska översättare av dessa serier bitvis
>haft svårt att skilja på hästsport under sadel och hästsport bakom sulky.
>Koll. Diös brukar - har jag sett - gardera sig med att kalla banan
>Kvackvalla Trav & Galopp, antagligen med förebild från hans egen
>"himmabana" Jägersro. Det visar tydligt hur stor galoppsporten är jämfört
>med travet i USA, medan det i Skandinavien är precis tvärtom.

Ja, jag är åtminstone teoretiskt medveten mellan skillnaderna i dessa
sporter både i sak och i geografiskt intresse. Visst kan det hända att jag
har skrivit fel någon gång, liksom det säkert finns fall då man pratar om
en fotbollsmatch fastän det är baseboll som kan skymtas på någon TV-skärm i
bakgrunden. Men om jag har kallat en ankeborgsk arena för "Trav & Galopp"
så har det nog varit med denna distinktion i avsiktlig åtanke, mycket
riktigt. Skarpsynt!

Det stämmer också att jag ofta använder namnet Kvackvalla. Jag tror att jag
har hittat på det själv eftersom jag inte hade någon solklar förebild från
Westrins tid i huvudet. Eller också hade jag det, jag vet inte riktigt. Men
nog borde det stå klart att det namnet mer är inspirerat av Solvalla än av
Jägersro... vad man sysslar med i detalj på dessa arenor vet jag väldigt
lite om. Man kan lugnt säga att många av mina vänner är mer insatta i saken
än jag.

Jag har varit på Jägersro en gång i sällskap med några av dessa vänner och
tror aldrig att jag har haft så tråkigt nån gång, nånstans, i hela mitt
liv, utom möjligen när jag var tvungen att prya på Arbetsmarknadsstyrelsen
under skoltiden. När jag bodde i Stockholm var jag också på Solvalla exakt
en gång. Då var jag tvungen att snabbt få tag i en annan sådan bekantskap
som jag visste skulle dit för att se på trav. Men där var så OFANTLIGT
många pappskallar som vimlade runt att jag fick ge upp letandet och åka hem
igen. Hela inträdespengen bortkastad!

Detta var som var och en förstår före mobiltelefonernas tid... en tämligen
tutfri epok som jag trots denna misslyckade incident betraktar som mycket
lycklig...

Nu är jag också off-topic så nu slutar jag. Kvack och gnägg!