Musse Piggs släkt?

Anders Berglund anders.b-lund at telia.com
Tis May 29 20:44:18 CEST 2001

Inlägg på släktforskningsnättidningen Rötters "Anbytarforum"
[http://genealogi.aland.net/discus/]:

Musse Pigg på Family Search

Anbytarforum: Ordet är fritt!: Musse Pigg på Family Search

Av Jonas Kuschner (Jonas) – lördag den 26 maj 2001 kl. 11.35:  [Ändra]

På mormonernas söksajt FamilySearch kan man finna mycket intressant, exempelvis
detta:

Proband

1. Mickey Mouse, f. 1825 1/1 i Aneheim [sic]*, California, USA. G. 1845 1/1 m.
Minnie White, f. 1820 1/1 i Aneheim, California.
(Källa:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record_prf.asp?recid=22081
6 )

Generation I

2. Martin Mouse, f. 1800 1/1 i Aneheim, California, d. där 1865 1/1. G. 1820 1/1
m. följande ana.

3. Mildred Tails, f. 1802 1/1 i Aneheim, California, d. där 1890 1/1.

Generation II

4. Moses Mouse, f. 1775 1/1 i Aneheim, California, d. där 1865 1/1. G.1800 1/1 i
Aneheim, California m. följande ana

5. Missy Whiskers, f. 1778 1/1 i Aneheim, California, d. där 1880 1/1.

6. Milton Tails, f. 1777 1/1 i Aneheim, California, d. där 1852 1/1. G. 1801 1/1
m. följande ana:

7. Martha Pinknose, f. 1804 1/1 i Aneheim, California, d. där 1884 1/1.

Uppgiftslämnare till ovanstående uppges vara en Lori Leah BRIGHT, 715 17th Ave.
So. Nampa, Idaho 83651

*Så i Family Search. Skall väl syfta på Anaheim, hemstad för Disneyland och för
ishockeylaget "The Mighty Ducks" ...

Var det någon som sade "källkritik"?

Nedanstående kan man också finna där (uppmärksammat av Rob Kuijsten på
soc.genealogy.benelux). En sökning visar att det är inte färre än 17 personer
som uppges ha samma föräldrar, de flesta födda i Storbritannien & Irland, men en
i Portugal. Flera är dessutom födda just i Lanark.

Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v4.02
British Isles
Select record to download - (50 maximum)

Charles Fagan HAMILTON
Sex: M

Event(s):
Birth: 14 Mar 1935
Gorbals, Glas, Lanark, Scotland

Parents:
Father: Mickey MOUSE
Mother: Minnie MOUSE

Source Information:
Film Number: 1985730

http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=90810291&
ldsnn=3

Det finns också ett antal sannolikt icke-fiktiva Michael Mouse, födda i
Totternhoe, Bedford, England, och tydligen hörande till en och samma släkt.

Ett par Donald Duck finns, men med hänvisning till Social Security Death Index
torde de väl vara riktiga. I SSDI uppges även återfinnas ett par Minnie Mouse,
födda 1892 och 1927.

Av Anders Ryberg – söndag den 27 maj 2001 kl. 22.05:  [Ändra]

Det är dessutom intressant att Mildred Tails är född två år före Martha
Pinknose. Det borde väl finnas automatiska spärrar mot att folk får barn innan
de föds... även om man ju inte kan ställa så höga krav på biologisk korrekthet
just här.

Anders

Av Jonas Kuschner (Jonas) – tisdag den 29 maj 2001 kl. 15.47:  [Ändra]

Webbadressen som jag gav som källa ovan tycks inte fungera. Jag tycks ha kapat
av några siffror på slutet av misstag. Denna bör fungera:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record_prf.asp?recid=22081
6440

Och ja, födelseåret för Martha Pinknose är verkligen 1804 i databasen.

Jag minns tyvärr inte vad Kajsa Anka heter på amerikanska, så jag har inte sökt
på henne. Någon McDuck finns dock inte - det har jag kollat.