Ankism digest, Vol 1 #432 - 5 msgs

bror.hellman@sodexho-se.com bror.hellman at sodexho-se.com
Tors Nov 1 15:37:11 CET 2001

> Jag vill betona att det i svenska Kalle Anka-serier inte alls
> anses som ett självklart faktum att Ankeborg måste ligga i Amerika. Det
ska
> man vara försiktig med att påstå. Möjligtvis ligger Duckburg där, men
> det är en helt annan sak.

Det är lite kul, faktiskt...

Barks tyckte uppenbarligen att det var somrar som i kalifornien och vintrar
som i Minnesota (med fin julesnö).

I Italien tycks man ju tro att Ankeborg är en stor stad som ser ut som New
York (staden) och ibland som Jersey (staten) och alltså ligger på
västkusten...  Flera italienare har placerat Ankeborg där.. till och med på
kartor...

Jag tror att i "mitt liv i ett äggskal" så placerar Diös ankorna direkt i NY
i översättningen eftersom skyskraporna inte ser ut som vi nordbor tycker
att ankeborg ser ut (mer Barksiska).

// Steamboat Willie