Carl Barks i Aftonbladet

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tors Nov 1 15:12:47 CET 2001

I del 305 (torsdag) av "Göran Häggs kondenserade litteraturhistoria" på Aftonbladets kultursidor får läsaren stifta bekantskap med den icke obekante Carl Barks. Han får i denna notisserie (kan man skriva så?) representera serien som litteraturform och anses av artikelförfattaren vara "dess störste kostnär" och dessutom en särdeles skicklig dramatiker. Ja, jämförs t.o.m. med storheter som Aristoteles, Racine och Molière (hoppas det blev rätt med accenten där; för er som intresserad av kuriösa uppgifter kan jag nämna att just Molières namn bär akut istället för grav accent ovanför ingången till Gävle Teater.). Hägg avslutar notisen med att konstatera att Barks "Blev ännu äldre än kollegan Sofokles." Den senare avled, om jag inte minns mina litteraturstudier fel, vid en ålder av 90 år och lämnade jordelivet 2406 år före den store anktecknaren.

/Patrik