Ankeborg

Lars Petrus lars at netgate.net
Tis Nov 6 20:15:56 CET 2001

At 16:22 +0100 01-11-06, Anders Engwall (ERA) wrote:
>Lars Petrus, om Ankeborg:

>Storleken tycks också variera hejvilt. Diskussionen om den höga
>kvaliteten hos det sena 1960-talets KA & C:o fick mig att läsa
>om en av mina absoluta icke-Barksistiska favoriter, nämligen
>"Folkvärvaren" i 26/1967 (aaahh, det är en serie, det). Här får
>man minsann veta att Ankeborg har strax under 10000 invånare, vilket
>är en förvånansvärt låg siffra med tanke på att stan enligt andra
>serier har såväl gigantiska skyskrapor som en hamn i ungefär samma
>storleksklass som den i Rotterdam.

Det kan ju vara så att Ankeborgs kommun har 10000 invånare, medan
Stor-Ankeborg har betydligt mer. Stan jag bor i har 750.000 invånare,
men hela storstadsområdet ligger på 6.500.000.

Kan vi inte sätta Don Rosa på att göra en serie som förklarar
de dråpliga tillfälligheter som ledde till dagens kommungränser
i området?

--
"Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time
  to reform."

Lars Petrus, San Francisco - lars at lar5.com http://lar5.com