Gräshoppor mm

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Nov 7 15:27:44 CET 2001

Jag har fått två frågor om ärenden som jag inte vet särskilt mycket om,
nämligen handel med ankistiskt kulturgods. Jag vidarebefordrar därför
frågorna till detta kunniga forum och mottager gärna alla slags tips som
jag kan föra vidare till resp. frågare.

Det första fallet gäller en person som har hittat en gammal bilderbok,
troligtvis från 1930-talet, med titeln "Gräshoppan och myrorna" och
innehållande "16 färgplanscher av Walt Disney". Handlingen, kanske också
bildrrna, är uppenbarligen från kortfilmen "The Grasshopper and the Ants".
Boken är märkt med "Bonniers" och "Åhlen & Åkerlund" och betingade vid
utgivningen ett pris av 2:25 kr.

Vart vänder man sig om man i dag vill få en sådan bok värderad eller såld?
Finns det över huvud taget något intresse för sådant?

Min näste frågare söker "ett billigt ställe där man kan köpa gamla
Guldböcker". Personen bor i Uppsala. NAFS(k):s länksida nämner i denna stad
endast butiken Seriezonen. Vet någon lokal kännare om det är ett bra tips?
Finns det andra förslag, i trakten eller annorstädes?

Alla svar uppskattas, exempelvis till min privata adress <pyas at swipnet.se>.