Några komentarer...

Johan Småros f90-jos at nada.kth.se
Sön Nov 11 03:25:44 CET 2001

At 01.36 +0100 01-11-11, Stefan Diös wrote:
>En sak jag specifikt vill undra är om Illustrerad Vetenskap
>verkligen använder det svenska ordet "tempelriddare"? När jag bedrev
>min egen begränsade forskning inför den svenska översättningen,
>föreföll det som om den bästa historiska termen vore "tempelherrar".
>"Tempelriddare" skulle snarare syfta till sentida ordenssällskap som
>mer eller mindre seriöst påstår sig vara avläggare till historiens
>tempelherrar.

Jag är medlem i Tempelriddarorden. Nu ska jag avslöja en hemlighet. I
de hemliga skrifter som läses på våra möten sägs bland annat att vi
visserligen har samma namn som den medeltida tempelriddarorden, men
det enda vi har gemensamt förutom namnet är höga ridderliga ideal.
Att dagens Tempelriddarorden skulle vara en kvarleva av eller på
något annat sätt vara sammankopplat med Tempelherreorden, det är
något som antagligen är taget ur en kvällstidning.
Dagens orden grundades i USA på 1840-talet med namnet Knights of
Honor and Temperance och infördes i Sverige 1887. Hur det kunde
översättas till Tempelriddarorden har jag inte fått klart för mig.
Det lät antagligen tuffare.

För att få lite ankistisk vinkel på det här, så vill jag berätta att
det roade mig mycket att Internationella Pengaförbundets
representant, Molay, delar efternamn med Tempelherrarnas sista
stormästare, Jacques Molay. Tempelherrarna avlade förutom
fattigdomslöfte (det var så orden fick tillgång till så vansinnigt
mycket startkapital, man var tvungen att vara riktigt rik för att få
vara med) så ingick också kyskhetslöfte i paketet. Ankismen kommer
nu: Därför är alltså penga-Molay inte ättling till Jacques son, utan
till hans brorson.

johan
--

Do not disrespect the now.