kalles bil?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Okt 9 20:54:38 CEST 2001

Erik Bergwall:

>Jag har länge undrat en sak: vad ÄR Kalles bil (313) för modell egentligen?
>Han fick den väl i Mexico om jag inte tar fel? Jag har hört namnet
>"Skruttomobil" ganska mycket, men är det bara ett "strönamn"? Är Kalles
>gamla 313 en riktig bilmodell (jag kan se vissa likheter med "bubblan")?

Jag vet att vår lista hyser många spränglärda ankister som kan redogöra för
minsta detalj beträffande Kalles bilmodell, både enligt uppgifter i
serierna och vilka existerande märken man kan säga att den liknar. L
ånga och välinformerade artiklar har skrivits om det här ämnet. Därför ska
jag inte yttra mig mer än om namnet Skruttomobil.

Skruttomobil är såvitt jag vet inte (men nästan) det namn som nämns i den
svenska 60-talsöversättningen till den Barks-serie som Erik syftar på.
Däremot minns jag tydligt det namnet från min barndoms läsande, vilket
tyder på att P.A. Westrin använde det mer eller mindre flitigt under 60-
och 70-talen. För mig känns Skruttomobil som ett klassiskt och korrekt namn
på Kalles bil. Jag har använt det någon gång i mina egna översättningar av
nyare serier; dock inte så ofta som jag trodde enligt en koll med mitt
textregister.

Ja, det var ju inte så mycket jag hade att komma med. Nu hoppas jag att
någon kunnig auto-ankist kan fylla i med fler och mer precisa detaljer.