Visste du...

Lars Petrus lars at netgate.net
Mon Okt 15 23:16:34 CEST 2001

Löst relaterat trivia: Filmer görs i 24fps, europeisk video (PAL) är
25fps, och amerikansk (NTSC) 30fps. För att överföra filmer till
europeisk DVD (och VHS, antar jag) bryr man sig oftast inte om att
göra någon avancerad synkronisering, utan låter bara de ursprungliga
bilderna visas 25 per sekund, i stället för 24. Därigenom snabbar man
upp filmen 4% och får kortare speltid och en knapp halvton högre ljud.
Det här är oxå orsaken till att filmer har olika löptid i bioversion
och DVD-version (91 min vs 87 min, t ex), utan att något klippts.

Det påstås att man inte märker inte det om man inte vet om det, men
det känns förstås instinktivt fel.

/Lars

--
Give a man a fish and he eats for a day.
Teach him to fish and you've sacrificed your leverage.

Lars Petrus, San Francisco - lars at lar5.com http://lar5.com