1967 [ Var: Sven]

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Ons Okt 24 21:09:28 CEST 2001

Jörgen skrev:
> Minns med en tår i ögat den fina planchen med havets djur. Den fick man
> klippa ut sektionsvis under ett antal veckor 1967 tror jag det var. Detta
> var det första år jag prenumererade och är därför min favoritårgång.

Jag är född 1974 och borde således ha åren kring 79-80 som favoritårgångar, men som liten hade jag turen med mig. Hos min farmor och farfar hade nämligen min far lämnat kvar alla Kalle tidningar han köpt! D.v.s. en i stort sett komplett samling från 1957 till och med 1968! Med ett så brett register av ankor som referens så var det ändå just årgång 1967 som var den bästa. Så trots att jag enligt alla konstens regler borde sucka nostalgiskt över Gil-Baos Kusin Knase och Moby Duck från det sena 70-talet så är det ändå Strobls Kalle och Murrys Musse som jag minns som de "riktiga" serierna. Inte ens Barks "klassiker" satte så djupa intryck på mig som liten som de två tecknarnas alster gjorde. Perioden från sent 1966 till en kort bit in på 1968 är ena riktigt "magiska" årgångar, för evigt förknippade med min barndoms största läsupplevelser...

/Joakim