influenser?

Erik Bergwall erik.bergwall at edu.vasteras.se
Sön Okt 28 21:27:48 CET 2001

Med tanke på den rådande konversationen i ankism-listan, så tänkte jag
bara säga lite om Amerika, Halloween, Plast och influenser på andra sätt:

1. Jag tycker för det första att det är synd att marknaden och
"affärsgubbarna" får bestämma, eftersom de då satsar på det som är "inne"
och ekonomiskt framtidssäkert. Kalle Anka & C:O tror jag satsar mycket på
att sälja lösnummer. De plastar in tidnigarna, gömmer en billig leksak i
dem, och räknar med att femåringen med sin pappa i affären säger: "kan jag
inte få en sån där" (syftar på leksaken). Dagens reklamtrick, mina vänner.
Men är Kalle Anka något att ha? Okej, det är ju "tradition" att barn
gillar Kalle Anka. Men smyg då inte ned plastleksaker i tidningarna! Det
är totalt onödigt och gre en känsla av att Kalle Anka måste köra med detta
för att inte tappa köpare. Men hur är det man säger: "Man ska vara sig
själv". Ska då Kalle Anka & C:O inte vara det genom att härma en massa
andra? Nej, var er själva, och satsa på serier utan efterapning.

2. Plast är för det andra ett väldigt "utrotningshotat" material. Det görs
av olja som finns under markytan, och denna olja räcker inte för evigt.
Möjligtvis 80-100 år framåt. Då tycker jag man ska hushålla med plasten.

3. Halloween är en amerikansk högtid. Inte en svensk. Ibland kan det dock
vara bra att ett land får influenser av ett annat. Så är det inte här. Vi
må härma Amerika i mycket, men Halloween kan vi aldrig efterapa. Det är
Amerika. Det är som om ens kompis har en fin cd-spelare, och man själv
vill ha en. Men när man får den blir det inte samma sak.

4. Ang. tecknarkvaliteter är ju faktiskt smaken som baken; delad. Min
åsikt är dock att Halloween-serier är helt OK, bara historien inte
försöker att inplantera halloween i Sverige, utan bara dokumentera det som
sker i Amerika eller Ankeborg.

Erik