SV: influenser?

Erik Bergwall erik.bergwall at edu.vasteras.se
Mon Okt 29 16:39:04 CET 2001

vsg982s at tninet.se skriver:

>Är det synd att marknaden och direktörerna på Egmont bestämmer över min
>favorittidning Kalle Anka & C:o? Nej, jag tycker inte det. En tidning som
>inte drivs affärsmässigt blir sällan långlivad, i alla fall inte om man
>har tänkt klara sig utan subsidier från skattebetalarna.
<

Det är ju det jag menar. Att inte kunna ha en tidning utan att ha krafs i
den, tycker jag inte alls är bra....

>Egmont är och skall vara ett affärsdrivande företag som naturligtvis ser
>till vinsten och lönsamheten i sina satsningar. Kalle Anka & C:o är ingen
>ideell verksamhet som kan räkna med ekonomiskt stöd från Statens
>Kulturråd, om det nu var någon som trodde det. Vill vi att tidningen
>skall finnas även i framtiden får vi acceptera att förlaget gör allt för
>att sälja fler ex. av tidningen, t.ex. genom plastbilagor och tävlingar.
<

Och det blir det svårt att göra. Acceptera, alltså.

>Istället för att ondgöra sig över att Egmont plastar in leksaker
>tillsammans med tidningen, tycker jag att vi skall glädja oss åt att
>redaktionen i mitt tycke har givit tidningen ett lyft de senaste åren.
>Serier av Romano Scarpa, holländska Kalle Anka- och Zeke Varg-serier från
>70-talet och andra klassiska äventyr från en svunnen era var sällsynta i
>vår favorittidning för bara tio år sedan.
<

Givetvis har Kalle Anka & C:O fått en uppsving det senaste decenniet, de
har även fått med mycket kvalitativa tecknare och serier. Det jag menade
var inte att skälla på tidningens "goda" innehåll, utan förundra mig över
varför de inte bara kan köra med serier. I och för sig vet jag det, men
att tycka det är synd är väl inget fel?

>Javisst, vanlig enkel marknadsföring.
<

Men tidningen i affären är ju inte till för att barn ska vilja ha leksaken
istället! Jag tycker det är SERIERNA som tidningen ska marknadsföra. Och
vad är det för likhet med att sätta in en annons i tidningen? Där gör jag
ju reklam för t.ex. en soffa, och inte något annat! Kalle Anka & C:O gör
reklam för tidningen och visar en bild på en leksak....

> Tro inte att Egmont gör saker på måfå. De marknadsföringsåtgärder som
>Egmont vidtar baseras förstås på marknadsundersökningar av olika slag.
<

Det kan jag tro. Jag begär naturligtvis inte att hela Sverige ska tycka
som jag. Jag har mina åsikter, ingen annans. Att Egmont kör med de
åtgärder som de gör, kanske uppskattas av vissa och nedslås av andra.
Själv anser jag att om man i fortsättningen ska kunna köpa KA under
förutsättning att det måste finnas en leksak med, får man väl acceptera
det. Men jag håller fortfarande fast vid att de är helt onödiga på
användningsfronten.

/Erik