Ud & Se (om Anders And)

Mattias Hallin cmhallin at algonet.se
Ons Dec 4 16:37:19 CET 2002

On Wed, 4 Dec 2002, Stefan Diös wrote:

> Mitt grundtips är att [Langtbortistan] först användes i Danmark och att
> Sverige tog efter det. Det har brukat vara så förr. Jag har till och med
> påstått officiellt att det är på det viset. Så då måste det väl vara
> sant. Hoppas jag. Men några konkreta belägg annat än Rindoms uttalande
> har jag inte.

Finns det inte åtminsten nå't ställe i Barks original där det talas om
"Farawaystan"? Jag har i alla fall för mig det... Och vore det i så fall
inte ganska tänkbart att man samtidigt, och oberoende av varandra, valt
samma, alldeles raka, okomplicerade och nära till hands liggande
översättning? Jag menar, det är ju inte direkt gudabenådad inspiration som
krävs för att översätta "Farawaystan" med "Långtbortistan"... Att detta
med tiden kom att bli ett begrepp för såväl ankister i synnerhet som
svensk (och, antar jag, dansk) allmänhet i allmänhet är en annan historia,
som jag misstänker har mer att göra med Gutenberghus policy under 60- och
70-talen att bara använda fantasinamn på länder än med de överväganden som
låg till grund för den ursprungliga översättningen.

Skulle i alla fall jag kunna tänka mig. Men som Stefan konstaterar: vill
man försöka fastställa åtminstone sannolika händelsekedjor och
(eventuella) samband i det här sammanhanget finge man nog sätta sig och
bläddra i såväl de danska och svenska tidningarna från perioden som i de
USAmerikanska originalversionerna. Först när vi vet var och när uttrycket
först förekom i Danmark respektive Sverige, samt vad det står i
originalversionen av den/de serie/r där detta sker kan vi börja spekulera
på allvar.

Tycker, med sedvanligt glada kvack,

/Mattias, koll. 1432

*** Mattias Hallin ** Brussels ** Belgium ** <cmhallin at algonet.se> ***
*             "Oh bury me thar! With my battered git-tar!            *
*************      A-screamin' my heart out fer yew!"    *************