Laangtbortistan etc

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Dec 5 10:39:54 CET 2002

Niklas Elmefjäll:

>Apropå detta. Vem kom på det lysande semesternamnet Ankapulco?

Det har jag använt många gånger, men jag vet att det fanns före min tid.
Det kan vara ett Ingrid Emond-namn. Å andra sidan är det inte särskilt
långsökt eftersom det mycket ofta står "Duckapulco" i originalen. Detta
förknippar jag särskilt med manus från Egmont ända sedan 80-talet, kanske
ännu tidigare.

Jag brukar ibland variera med "Kvackapulco". Det finns nog två såna orter
med liknande namn.

>PS Varför är det ibland typ 60000 km till Långtbortistan och ibland bara
>typ 2000? DS

Det beror naturligtvis på vilken väg man tar. Om man tar omvägen över
Brutopien och Monte Carlhugo blir det så klart mycket längre. Det borde väl
vem som helst inse.