SV: SV: Ud & Se (om Anders And)

Tor Lindström tor.lindstrom at home.se
Tors Dec 12 23:12:59 CET 2002

Det var ett intressant svar av Stefan, tack för det!
Kylan ute fick mig att stanna inne så jag tog tillfället
i akt att forska lite mer. Spåret ledde mig hit:

http://www.cbarks.dk/postkassen.htm

Enligt www.cbarks.dk har just Carl Barks aldrig använt uttryck som
man kan direkt härleda till Långtbortistan. Det finns bevisligen uttryck
som Howdojustan, Farawaystan och Faroffstan men detta har inget med
Barks att göra, hävdar cbarks.dk bestämt. Det närmaste han [Barks]
kommit
skall tydligen ha varit "A Land far, far away..".

cbarks.dk har även kontaktat Egmont och där, av en redaktör, fått svaret
att man kan härleda uttrycket till efter 1955 och att det var Sonja
Rindom
som uppfann det. En kvalificerad slutsats är dock att det var det danska
Egmont
som kontaktades (redaktören hette Mikael Tjellesen), och inte helt osökt
anar
jag jäv. En redig och nykter ankistisk forskare kan ju knappast dra
några
slutsatser av sådant!

Jag känner att jag har kört fast lite här, och även om fortsatt
forskning i ämnet
är både intressant och önskvärd så får den nog ske på en lite mer
sporadisk och
nyckfull nivå, d.v.s. när man slår sig ner och läser en äldre Kalle Anka
och då händelsevis stöter på en ledtråd eller två. Jag får hoppas att
andra
patriotiska och sanningstörstande ankister också håller korpgluggarna
öppna
efter spår.

Kvack!

Tor