Disney Trivia

Tors Dec 26 20:25:01 CET 2002

Kvack;

Till julkapp fick jag spelet "Disney Trivia", som också spelades under
julaftonkvällen.

Det är till formen ännu en Trivial Pursuit-variant. Tärning, rund
spelplan, frågekort med 5 frågor vardera och figurer som ska fyllas
med olikfärgade plastmarker. Reglerna var genomtänkte och fungerade
bra.

Jag trodde i min enfald att frågorna skulle behandla hela
Disney-världen med serier, parker och så. Icke, frågorna behandlar
undantagslöst långfilmerna. Man har försökt få med frågor från alla
filmer, från Snövit till Tarzan (vi fick inte fram några frågor om
några nyare filmer i alla fall).

En viss övervikt för vissa filmer verkade finnas, eller så var det
bara slumpen som gjorde att vi fick oväntat många frågor om Den lilla
sjöjungfrun?

Det var kul att se att man hade lite frågor även från mindre
kända/framgångsrika filmer som Svärdet i stenen, Tre Caballeros och
Mästerdetektiven Basil Mus.

Frågorna var av varierande svårighet, men om man inte sett en hel del
av filmerna filmerna är tveksam om man ska spela spelet alls.

Vi spelade med de blåa frågorna, vuxenfrågorna. De röda frågekorten,
som innehöll barnfrågorna vet jag inte hur de fungerar eller vilken
åldersgrupp de är riktade till.

/koll 2561