Filosofi

Mattias Thuresson mattias.thuresson at mbox300.swipnet.se
Fre Feb 8 17:51:49 CET 2002

Diös undrade:
>Frågan lyder: I vilken serie (och i vilket nummer av KA) förekommer den i
>boken "Ankismen" citerade gröngölingstiteln F.O.T.A.E.M.J.T. (Filosof Och
>Tänkare Av Enkla Men Jättestora Tankar)?

Jag bläddrade igenom gamla nummer av KA igår men hittade inte
den gröngölingstiteln i något nummer från 1983-1985. Men jag
hade roligt under sökandet, t.ex. åt berättelsen om när Kalle skryter
om sin tid i Pionjärerna, en konkurrerande organisation, när han
egentligen misslyckades med inträdesprovet (KA 32/85). Eller
när knattarna tar med Spinky (som ser ut att vara Mårten Gås'
brorson med stora glasögon) ut på hajk i skogen och som tack
vare sina kunskaper i geofysik räddar hela gröngölings-
patrullen (och utnämns till G.I.V.T., general i vildmarksteori) (42/84).

1139 Mattias