Anglicismer

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Mon Feb 18 18:19:16 CET 2002

Peter Nyrén skrev:

> Importerade ord och begrepp upprör ju inte någon om de har
> tillräckligt många år på nacken (läs: var i användning när denne
> lärde sig prata, läsa och skriva.) Att hela sedvänjan, liksom
> Halloween, för närvarande importeras från USA och England är det ju
> många som ondgör sig över, medan de klär julgranen (import från
> Tyskland) för att fira en svensk jul till minne av Kristi födelse
> (import från Rom och främre orienten). Det är bäst att inte påverkas
> av bra idéer utifrån. Att vara ankist och uppröras över amerikanska
> [...]

Spännande utmaning? Tja, jag tycker det är en självklarhet.

Fast det är knappast amerikanska jättebolag som har drivit på
helgimporten, utan våra lokala krämare. (Men naturligtvis hade de inte
försökt sig på detta ifall inte de amerikanska jättebolagen redan
spridit kunskap om helgernas existens över hela världen via serier,
tv-program osv. Det är dock knappast nåt som dessa mediakonglomerat
gjort särskilt medvetet. I de fall där de har koll så brukar de väl
snarare uppmana sina manusförfattare att undvika sånt som gör
produkterna svåra att sprida internationellt. Jag lärde mig mycket
mer om dessa båda amerikanska helger i Snobben än i Kalle Anka som
barn.)

Detta blev offtopic (som det heter på svenska :-) så jag känner ett
tvång att skriva nåt ankistiskt också. Närmast till hands ligger
kanske något om P*r V*d*ns senaste räd, men istället vill jag
uppmärksamma att Fröken Småland i teve igår berättade att hon är så
ordningssam så att hon brukar kamma ut mattfransar.