Viktiga yrken

Erik Bergwall erik.bergwall at telia.com
Fre Feb 22 15:27:38 CET 2002

> Jag ska kanske tillägga att det väsentliga jobbet som klisterremsslickare
> på margarinfabriken saknades i min lista därför att det behandlades i en
> särskild kommentar till utredningen den gången.

detta måste jag kommentera! Visst hade vi en diskussion förut om att
"Skunkoljefabriken" på engelska felaktigt översatts till Margarinfabriken? I
alla fall, just detta yrke, klisterremsslickare, har ett visst speciellt
minne för mig. Jag drar mig till minnes att i en serie jag läste när jag var
liten (vilket inte var för så många år sen) att Kalle ocj Kajsa skulle möta
Kajsas väninna och hennes pojkvän (på Kajsas initiativ, naturligtvis) - det
bar sig inte bättre än att Kajsa ljög om Kalles yrke för att imponera på
väninnan - jag tror hon sade att han jobbade inom den offentliga sektorn
eller någon sånt. Därefter tänkte hon något i stil med "Jag kan ju inte säga
att Kalle bara är klisterremsslickare på Margarinfabriken"!

Detta är dock dem enda gången jag hört just det avdelningsyrket, annars tror
jag man bara säger att han jobbar på Margarinfabriken. Eller? Eftersom jag
inte var med på "den gamla goda tiden" kanske några gamla rävar kan avslöja
detta något dunkla mörker för mina ögon? Har man sagt klisterremsslickare
flera gånger?

/Erik 2553 - som gärna skulle vilja ha ett studiebesök i en
margarinfabrik...