SV: Efterlysning!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Feb 27 10:41:49 CET 2002

Om serien "Direktör Ankas uppgång och fall" i KA 7-9/00 skriver Patrik Ö:

>Oj, var den så ny. Där ser man, det finns guldkorn i den nya
>serieproduktionen också.

Öh?! Du hade ju först gissat på tidigt 90-tal. På den här kommentaren
verkar det som om du tycker att serierna i KA & C:o generellt var bättre då
än tio år senare (alltså "nu"). Tja... det är klart... det får man ju tycka
om man vill... vi lever i ett fritt land... men det tycker förstås inte
jag. Jag anser tvärtom att tidningen har genomgått en ovanligt tydlig
kvalitetsskillnad under 90-talet, helt klart till det bättre. Givetvis med
lysande och mindre lysande undantag åt båda håll.

Sen var Erik B å sin sida inte alls lika förtjust i just den här serien som
jag. Det är förstås också i sin ordning. Visst sticker den av ganska
tydligt mot det mer "traditionella" innehållet i KA & C:o, trots att
tecknaren (Colomer) har varit en av de mest representerade i många års tid.
Författaren, (Andreas Pihl) hade jag däremot inte sett till tidigare. Om
jag inte har helt fel för mig har han varit aktiv i pocketböckerna, som jag
tyvärr har försummat att följa under många år. Kanske är den annorlunda
layout- och berättarstilen mer typisk för pocketar? Jag var i alla fall
själv mycket förvånad över att jag tyckte så bra om serien. Jag är nämligen
en mossig nostalgiker som nästan automatiskt rynkar på näbben åt allt som
är nytt och annorlunda... och jag gillar inte ens Colomers teckningar
särskilt bra! Men jag tyckte storyn var uppfriskande, om än inte
hundraprocentig, och en hel del av den "stil och finess" som Erik
efterlyser tycker jag trots allt fanns där. Säkert inte i klass med Barks,
det medges, men det är också ett väldigt högt krav att ställa.

Som jag tidigare har sagt tycker jag mycket om när positiva och negativa
åsikter om aktuella serier eller andra utgåvor vädras på den här listan.
Mer sånt!

Slutligen påminde mig Simon B om sammanhanget mellan denna serie och mitt
föredrag i Lund. Det är tur att det finns välputsade ankungar med huvudet
på skaft som kan hålla ordning på oss gamla stofiler. Och det var bra att
åtminstone någon av lyssnarna lyckades hänga med i svängarna. Jag var
dåligt förberedd inför detta föredrag och talade som vanligt alldeles för
fort, men å andra sidan hann jag svischa igenom alla mina medhavda bilder
inom utsatt tid. So far, so bad!