SV: SV: Efterlysning!

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Ons Feb 27 11:44:45 CET 2002

Stefan:

> Öh?! Du hade ju först gissat på tidigt 90-tal. På den här kommentaren
> verkar det som om du tycker att serierna i KA & C:o generellt var bättre då
> än tio år senare (alltså "nu"). Tja... det är klart... det får man ju tycka
> om man vill... vi lever i ett fritt land... men det tycker förstås inte
> jag. Jag anser tvärtom att tidningen har genomgått en ovanligt tydlig
> kvalitetsskillnad under 90-talet, helt klart till det bättre. Givetvis med
> lysande och mindre lysande undantag åt båda håll.

Jag håller med om att flera av serierna i KA&C:o nu är bättre än på mången god dag (kanske sen 1985 - min favoritårgång!), och jag har också framhållit det vid flera tillfälle (det borde det finnas bevis för i listarkivet). Till mitt försvar i det här fallet vill jag framföra två saker:

1) Det har i alla tider, hur dåliga de än varit i seriehänseende, funnits guldkorn som höjt sig över mängden, så även i början av 90-talet. Mina Don Rosa-favoriter publicerades till exempel då.

2) "Direktör Ankas uppgång och fall" kändes - trots det starka minnet av handlingen - så avlägsen att den rimligtvis borde ha publicerats 10 år tidigare.

Därtill kan vi lägga min sedvanliga förvirring när jag skall skriva något.

När det gäller den nuvarande serieproduktionen (och de serier som publiceras i KA&C:o, vilka inte alltid är nyproducerade) tycker jag att den är väldigt ojämn. Vissa serier är fantastiska medan andra är rena bottennapp. Framför allt uppskattar jag den ökade mängden holländska serier. Det känns dock som att publikationen i stort håller en betydligt högre kvalitet än på länge. Jag tror att många ankister håller med mig i det. Att diskussionen här på listan ofta kretsar kring plastleksakerna som bifogas tidningen tyder på det...

/Patrik