*STORT*_tryckfel_i_senaste_årgångsboken ?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Jan 2 19:29:31 CET 2002

Ja, här får man stå med byxorna nere. Tur att vi ankor aldrig har några
byxor. Då märks det ju ingen skillnad. Det tycks vila en förbannelse av
otur över de här årgångsböckerna. Eller av slarv, kanske man vill säga,
beroende på var i ledet man står!

Först ska vi förstås tacka Stefan Persson för att han uppmärksammade det
allvarliga felet i årgångsboken 1952:2 (se hans inlägg på listan från den
26 december... fin namnsdag, förresten!). Det verkar inte som om det
hittills har kommit många andra klagomål till förlaget. Men de är kanske på
väg!

Sedan kanske det är dags att åter påminna om att jag INTE talar officiellt
för Egmonts räkning på denna lista. Knappast i något annat sammanhang
heller, förresten. Jag är inte deras representant, men jag utför arbete åt
dem och har förstås en hel del kontakt med många av redaktörerna. Därför
kan jag "svara" enligt vad jag personligen har uppfattat.

Många på förlaget, och dessutom jag själv, var borta på semester över jul-
och nyårshelgerna. När jag i dag (den 2 januari) besökte redaktionen, hade
man precis fått reda på missödet. Medan jag var där försökte vi spåra
felkällan. Vem som har gjort felet spelar ju ingen roll för läsaren,
produkten är ju lika dålig ändå; men de inblandade vill förstås veta var
fumlandet har inträffat. Redaktören var särskilt bekymrad eftersom man
efter "fiaskot" i den första boken, då två sidor råkade kastas om, har
gjort en särskild ansträngning att kolla varenda sida extra noga mot de
till tryckeriet insända originaltidningarna.

Så hur kunde en hel tidning bli fel?! Man häpnar. Otroligt nog tycks felet
ha legat redan i de tidningar som Egmont köpte in enkom för att av
fotograferas till dessa årgångsböcker. Det är inte samma tidningar som de
inbundna arkivexemplar jag tittar i när jag skriver förorden. Men
innehållet borde ju vara detsamma, kan man tycka.

Här hade man nu en KA 7/52 med löst omslag. Det gör ju ingenting för
fotograferingens skull, så länge sidorna är i gott skick. Men obegripligt
nog låg det alltså fel inlaga i omslaget. Just i dag kunde ingen säga
säkert, men det verkar som om Egmont verkligen har köpt in tidningen i
detta skick. Då tror man ju inte att sidorna som ligger i ska höra till ett
annat nummer. Kanske vill någon beskylla Egmonts redaktörer och korrläsare
för att ha dålig kännedom om KA:s historia, när man inte direkt kan se att
en serie hör till fel tidning. Men jag kan för min del helt och hållet
förstå hur detta fel kan föras vidare ända till trycket.

Däremot förstår jag just i dag inte hur det kunde uppstå från början. Jag
vet inte heller hur den 1/53:a, som just nu ligger på
fotografering/tryckning i Finland inför nästa årgångsbok, ser ut. Har den
månne inlagan till 7/52 mellan pärmarna, eller kommer den från en "korrekt"
sändning?

Det är också för tidigt att säga vilka åtgärder Egmont kommer att vidta.
För ett så här allvarligt fel skulle man faktiskt kunna argumentera för en
nytryckning av upplagan. Men det beslutet får förstås fattas av någon högt
uppsatt ekonomisk person på förlaget. Ett ursäktande/förklarande brev till
prenumeranterna skulle i alla händelser vara på sin plats, tycker
åtminstone jag; kanske med erbjudande om återbetalning eller liknande. När
det gäller bokhandlarna vet jag inte om boken är ute, eller på väg ut,
eller om den kan stoppas, eller om man ens vill stoppa den.

Allt sånt får reda sig så småningom. Jag ville i alla fall berätta vad jag
för min del vet så här långt. Och även om det inte handlar om mina
ansvarsområden, skäms jag å förlagets vägnar! Jag är ju så glad för de här
böckerna i vanliga fall.

När det gäller fel i andra årgångsböcker, kan jag nämna att en illustration
har blivit fel i boken för 1949:1. Jag ville visa på den komiskt
bokstavstrogna översättningen av "Let's send him to the cleaners!" till
"Låt oss skicka honom till tvättinrättningen!" strax innan Kalle Anka får
ett kok stryk. Men tyvärr råkade en annan bild hamna till den bildtexten i
förordet.

So far, so bad...

God fortsättning på det nya året, får vi i alla fall önska alla, när det nu
går så dåligt med de gamla!