Grammatikfel i KA & C:o 2/02

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Jan 6 01:16:30 CET 2002

Michael Lindholm:

>I dag upptäckte jag ett grammatikfel i Kalle Anka & C:o nr 2 2002.Det
>gäller sidan 29 och Musse Pigg "Snöspöket" 5 rutan "Frostbitna frysboxar!
>Jag trodde att jag hade vunnit! Men än är inte tävlingen avgjorda"
>
>Just avgjorda det ska vara "Men är inte tävlingen avgjord"

Den här sortens fel ("kongruensfel" eller vad det nu är de grammatikkunniga
kallar dem) har blivit vanligare i de flesta texter de senaste åren. Det är
sånt som händer i takt med att datorer och ordbehandlare ersätter
gammaldags skrivmaskiner. Då blir det lättare att ändra i texterna medan
man skriver, vilket också leder till att många skribenter blir slarvigare.
Man ändrar ett ord och glömmer bort att ändra böjningarna av andra ord som
är beroende av det första. I det här fallet skulle man t.ex. kunna ha
börjat med att skriva "tävlingarna är avgjorda" och sedan kommit på att man
ville ändra till "tävlingen". Och så glömde man att samtidigt ändra på
"avgjorda".

Fastän jag är medveten om denna risk gör jag mig skyldig till sådant oftare
än jag själv skulle jag önska. Förhoppningsvis upptäcker jag det själv vid
genomläsningen, men ibland slinker det igenom. Då brukar mina skarpögda
redaktörer rätta till felet innan det kommer i tryck. Men den här gången
har det faktiskt blivit tvärtom! I den text som jag har lämnat står det
"Men än är tävlingen inte slut!". Någon bakom mig har alltså gjort en i det
här fallet slarvig ändring, och det är en annan sorts fel än det ser ut som.

Jag skrev som jag gjorde för att skapa en effekt av Musses frustration. Han
trodde att han hade tid att komma igen ("tävlingen är inte slut"), men
besvikelsen blir desto större när domaren i nästa ögonblick vrålar
"Tävlingen är slut!" med exakt samma ord. Kanske tyckte redaktören inte att
effekten blev tillräckligt tydlig (läsaren måste ju vända sida emellan) och
föredrog att ändra ordalydelsen så att det inte skulle likna en störande
upprepning. Jag kan tåla ett sådant resonemang, men man kan förstås följa
den svenska grammatiken på kuppen!

Nåja. Det är naturligtvis meningen att mängden skriv-och språkfel i KA &
C:o ska vara noll per år, men lika naturligtvis är det inte möjligt att
uppfylla målet. Det här året ligger vi redan efter! Sånt händer. Jag tänker
inte sticka ögonen ur den som har fumlat den här gången. Jag är mycket mer
irriterad på den skyldige de gånger då det visar sig vara jag själv!