KA 3/2002

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Jan 14 15:32:13 CET 2002

Peter N om KA 3:

>"Den Gyllene Vulkanen" /-----/
>Här finns också antydan till en omodern och opåkallad fördomsfullhet mot
>ulandet Bompangistan /osv/

För att genast spä på med ytterligare en fördom: Typiskt holländare! Ja,
alltså, inget ont om denna nation, eller ens om deras serieskapare som ofta
är mycket skickliga... men nog tycker jag att man nu för tiden oftare
stöter på "omodern och opåkallad fördomsfullhet" (av flera sorter) i de
H-kodade serierna än i dem som Egmont själva producerar (D-kodade). Om man
nu ska leta efter trender, alltså.

Jag kan tillägga att det original jag fick angav en exakt geografisk
position med både bredd- och längdgrad. Det ville jag inte ha med, just för
att det kändes orätt att indirekt peka ut ett specifikt land som förebild
för en så ovänlig beskrivning, även om manusförfattaren säkert inte hade
tänkt så långt. Så jag gjorde positionen lite mer oklar (och flyttade den
rent av lite grann).

>  (som väl ska föreställa ligga i Sydamerika).

När jag följde den ursprungliga positionen på min karta hamnade jag i
närheten av Los Angeles. Den lilla staden Los Angeles i Chile, mycket riktigt.

>Speciellt Rosa ser ju
>till att i våra vänner ankeborgarna får rätt i alla möten med utomsocknes.

Det är säkert meningen att det ska stå ett "inte" nånstans i den
meningen... Ja, jag tror till och med att Don Rosa har gjort det till regel
att aldrig låta farbror Joakim komma hem från en skattjakt med skatten i
behåll. Lite tråkigt att veta om det när man läser hans serier, särskilt om
man hejar på farbror Joakim och vill att han ska bli rikare... men det
måste ju vara ännu tråkigare att heja på Svarte-Petter mot Musse Pigg eller
på Stora Stygga Vargen mot grisarna...

>Betydligt mer otvetydig glädje kände jag när jag läste "Piraten Vitskägg" av
>Markstein och Bernadó. /---/ Är det mer på gång från dessa talangfulla
>kreatörer? Speciellt Bernadó hoppas jag få se mer av.

Han var representerad i KA & C:o cirka ett halvdussin gånger under 2001.
Don Markstein har vi också stött på då och då de senaste åren, men inte så
regelbundet. Han är, så vitt jag vet, en amerikan med en bakgrund som vi
skulle kalla "ankistisk" och medverkar ibland på den internationella
DCML-listan.