Kålle Anka?

Per Starback starback at ling.uu.se
Tis Juli 9 18:34:44 CEST 2002

Anders Engwall skrev:

> När jag läste igenom årgångsbok 1952/1 gjorde jag
> en märklig upptäckt. I den nedre Taliaferroserien
> på s. 43 [...]

Översättning för oss som inte har den boken:
s. 43 = KA 1/52: bakpärmens insida
s. 42 = KA 1/72: inlagans sista sida

> får vi nämligen veta att Kalle Anka bor på Avenyen! Innebär detta
> att Kalle är göteborgare?

Det finns väl en Avenyen i Ankeborg (också). Det tycker jag inte är så
konstigt. Men observera bilnumret P-12345. P var länsbokstav för
Älvsborgs län, så är det där Ankeborg ligger?

> P.S. Är det nån som kan förklara den övre Taliaferron
> på s. 42? Jag har insett att Kajsas avslutande replik
> förväxlats med den inledande i nästa serie, men jag
> hittar ändå inte skuggan av en rolig poäng.

Rolig och rolig... Poängen är väl bara kontrasten mellan Kalles
allvarliga bönande (där vi ska tro att han ber om Kajsas hand)
och att det bara handlade om att han ville att Kajsa skulle göra sig
av med sin anskrämliga hatt.

Kvinnor köper hela tiden flådiga dyra hattar och män tycker alltid att
hattarna är anskrämliga och vill slippa se dom. Det har jag lärt mig i
massor av serier, så det måste vara sant.

/699
"You must *never* critercize a girl's hat! You've gotta apologize to her!"