Kålle Anka?

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Tis Juli 16 20:26:41 CEST 2002

Apropå eventuella göteborgismer i Kalle Anka har jag kanske hittat en
till i Farmor Anka-serien i KA 8/1951 (ursprungligen från WDC 125).

Där förekommer ett mejeri som heter "Särla mjölk". Det måste rimligen
vara en anspelning på Arla. Men Arla hette Mjölkcentralen fram till
mitten av 1970-talet! Namnet "Arla" fanns redan i mejeribranschen.
Men hur spritt var det?

På <http://www.arlafoods.se/foretagsfakta/varfor_arla.asp> berättar
Arla om varifrån namnet kommer. Där berättas att den första
andelsmejeriföreningen i landet hette Arla Mejeriförening, men den
upplöstes 1895 och en andra förening med det namnet upphörde 1915.

Men:

> I Göteborg var Arla-Mjölk ett välkänt begrepp fram till 1964. Det
> kom ursprungligen från det privata Arla Mejeri AB som bildades 1909
> och som köptes in av Lantbrukarnas Mjölkcentral 1935.
>
> Begreppet Arla-Mjölk bestod dock och LMC behöll Arlanamnet på sina
> butiker. LMC hade också glasstillverkning och glassen såldes under
> namnet Arla-Glass.

Först 1971 slås LMC i Göteborg ihop med stora MC som några år senare
byter namn till Arla.

Vad jag kan förstå associerade inte folk utan göteborgsk koppling
"Arla" (och då än mindre "Särla") till mjölk 1951. Eller?

--
Per Starbäck <starback at ling.uu.se>
 "Vem i all världen har ställt den där smörjan på min trappa?"