SV: N å got om Den bengaliska tigern

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Tors Juli 25 21:48:20 CEST 2002

Magnus Bark:

> jag sitter och bläddrar igenom KA&Co 29/02. Det är ju framför allt en
> serie man reagerar över, H 83048 "Den bengaliska tigern" av Jan
> Gulbransson.
(---)
> Nå, vad jag reagerade lite på var kabarégrupperna som kommer in som
> passagerare i tåget. De har inte svart nos som de andra
> hundmänniskorna i Disneys ankserier - de har näsor och måste därför
> ses som människor. Det trodde jag var förbjudet enligt riktlinjerna.
>
> Någon som vet mer?

Jag har inte läst serien, men när jag bläddrade i den häromdagen noterade
jag att teckningarna var påfallande inspirerade av Carl Barks historier från
ca 1950. Och just vid den tiden fanns det ju några Barksserier där
bifigurerna hade riktiga näsor -- Släktklenoden och Farlig förklädnad, till
exempel. Kanske var det de serierna som holländaren (antar jag) Gulbransson
inspirerats av?

F ö gissar jag att den holländska redaktionen har något mindre vidare
riktlinjer än Egmont. Men det är som sagt bara en gissning.

/Olof