Musse Pigg-publicering

Stefan Persson reimersholme at hotmail.com
Sat Juli 27 01:23:32 CEST 2002

----- Original Message -----
From: "Joakim Gunnarsson" <sekvenskonst at telia.com>
To: "Ankism" <ankism at stp.ling.uu.se>
Sent: Friday, July 26, 2002 8:05 PM
Subject: Musse Pigg-publicering

> Finns det någon bland de kunnig ankisterna på den här listan som vet om
> Mickey Mouse-söndagssidan som publicerades den 9 mars (3-9) 1969 i USA
använts i någon svensk serietidning, julalbum eller dylikt?

Inducks innehåller följande:

ZM 69-03-09          DCo MGo MGo M+G [desc:GO fixes leak in roof with
umbrella] [desc-de:Regenschirm
|  für Leck im Dach] [desc-fr:Fuites d'eau sur le toit]
|  [xapp:GO,MI,MM]
|      de: MM1973-11
|      dk: AA1972-48 (Uheldig utæthed)
|      fi: AA1973-48 (Sateensuoja)
|      fr: JM 2357
|      se: 1972-48 (Med lustig list)

Sidan skall alltså ha publicerats i Kalle Anka & C:o 48/72.

Vidare fann jag följande i Inducks:

MPJL 1971u  ZM             1                    MM  [xapp:MM,MI,GO]
[desc:Goofy fixes the leaking roof]

Beskrivningen verkar stämma, men jag har inte Musse Pigg och Jan Långben
1972 själv, så jag kan inte kontrollera saken. Någon annan kanske kan
undersöka detta närmare?

Sedan har den säkert publicerats i något nummer av Hemmets veckotidning
också.

Stefan