SV: Re: Don Rosa bok

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tis Juli 30 14:17:08 CEST 2002

Jag skulle personligen inte ha något emot att Egmont ger ut en bok med Don Rosa-material, men det finns andra tecknare som också förtjänar att uppmärksammas med en sådan samling. Paul Murry, Al Hubbard (min personliga favorit), Dick Moores och Marco Rota till exempel. Don Rosas produktion ligger nära i tiden och har publicerats i nummer av Kalle Anka & C:o som du kan få tag i på vilket serieantikvariat som helst (svårare är det förstås med serierna i Glada Julparaden 1988 och Musse Pigg&C.o), medan t.ex. Hubbard och Moores gick i tidningen för 30-40 år sedan och Rota publicerats sporadiskt i åtminstone 20 år. Tony Strobl tycker jag är överskattad, speciellt som Knase-tecknare...

En samling med i Sverige opublicerat italienskt material från 1950- och 60-talen står för övrigt högt på min önskelista. Överhuvud taget förtjänar de lite mindre kända Musse Pigg-kreatörerna att lyftas fram som en motvikt till ankdominansen.

Sen är det förstås en annan femma att en Don Rosa-bok skulle sälja betydligt bättre än en Dick Moores-bok...

/Patrik