Re: SV: Omslag? Glöm det!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Mars 14 11:16:32 CET 2002

Koll. Gunnarsson avslöjar:

>En annan sak som jag precis fick reda på är att tecknaren som står listad
>som "Rodriques" i tidningen heter Rodríguez i verkligheten. (Francisco
>Rodríguez Peinado för att vara petig.)
>Någon har förmodligen missat en gång och sedan har det felaktiga namnet
>hängt kvar.

Min högvördige ordförande, Olof Siverbo, som vet väldigt många saker, har
en gång lärt mig att stavningen med Q eller G i den här typen av namn beror
på om man vill skriva på katalanska eller spanska. En person från
Katalonien, exempelvis Barcelona där jag har fått för mig att många
anktecknare håller till, kan t.ex. skriva sitt namn "Miquel", medan en
"riksspansk" stavning av samma persons namn skulle vara "Miguel". Eller
fick jag fel för mig nu, herr ordförande?

Så är det nog med den här tecknarens efternamn i alla fall. Men hur är det
med den sista bokstaven? Är avslutningen med S eller Z också en katalansk
fråga, månntro, eller är det en ren missuppfattning/felskrivning i det fallet?