VB: [swedish] Vad skall det vara?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon May 13 23:23:03 CEST 2002

Jag har varit relativt otillgänglig ett tag och ser nu att man söker mig.
Jag vet inte varifrån frågan ursprungligen kom, men Bror skickade en undran
om talspråksformer i KA & C:o.

Sedan lång tid tillbaka använder vi formerna "mej/dej/sej" i text som
föreställer talade repliker, dvs de flesta pratbubblor. I text som
föreställer skrivna ord, dvs de flesta textboxar, använder vi
"mig/dig/sig". "Säja/säjer" tror jag aldrig att vi har använt som någon
vidare regel. Personligen tycker jag att det ser förfärligt ut i all slags
skriven text, men det är naturligtvis en smakfråga. Formen finns angiven i
såväl SAOL som NEO.

Jag har för mig att frågan har behandlats i större detalj tidigare på den
här listan, så jag orkar inte gå in på den mer än så här för tillfället.
Och det kanske inte behövs heller.

(Personen som påminde sig att ha sett "säjer" i serietidningar kanske
tänkte på t.ex. Bamse? Men i så fall finns det andra än jag som kan uttala
sig/sej. Jag vet inte ens om det stämmer över huvud taget.)