Re: Hur lyder Långbens adress?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons May 15 19:32:45 CEST 2002

Erik B:

>I den senaste KA årgångsboken som kom igår för oss prenumeranter (del 2/53)
>står det att läsa i nr 8/53 att Långbens adress är Lindallén 103! Är detta
>någon adress som använts senare, eller var det bara ett påhitt från en
>enstaka översättare?

Det är bara väntat att alla adresser som uppgavs i serierna fram till
åtminstone 70-talet var helt olika gång från gång. Jag tror inte att någon
översättare, och definitivt ingen redaktör, tänkte på att hålla ordning på
sådant mer än tecknarna försökte hålla ordning på t.ex. inredningen i
figurernas hem. Alltså inte alls.

Senare stabiliserades Kalles adress långsamt till Paradisäppelvägen. Andra
figurer har knappast haft fasta adresser alls utöver det vi redan nämnt om
Musse och Långben; alltså att jag har försökt använda samma adress för
dessa vid kanske 3-4 tillfällen vardera sedan 90-talet eller så.