Morbror Kalle (var: Fel!Fel!Fel!)

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Okt 3 14:06:25 CEST 2002

Andreas Eldh:

>Vad hindrar dig _egentligen_ från att skriva morbror Kalle och morbror Joakim

Svaret är mycket enkelt: Tradition!

>  ("tradition" är inte giltigt)?

Svaret är fortfarande lika enkelt: Tradition!

Har du inte sett "Spelman på taket"? Jag kan sjunga det om du vill:
Tradition... TRADITION!!!!

>  Att Kalle är morbror till Knattarna framgår ju med all önskvärd
> tydlighet i deras första film och redan Carl Barks ansåg att Joakim är
> Kalles morbror.

Det vet vi tyvärr ingenting om här i Sverige. Och nu är det för sent. Vi
kan inte förvirra tolv generationers svenska Kalle Anka-älskare bara för
att tillfredsställa detaljhysterin hos ett litet begränsat antal tokiga
ankister. Själva farbrorismen är ju en av de allra mest välkända och
grundläggande roligheterna i hela det svenska Ankeborg. Den kan man bara
inte försöka ersätta med nån sorts morbrorism över en natt och tro att allt
bara ska bli bra. Det skär inte kakan, så att säga.

Vi ska göra tvärtom i stället. Jag kallar alla mina systersöner för
brorsöner för att det är enklast så. Mina systerdöttrar också, för den
delen. Och jag har riktigt många av de varorna. Vi kan också be Svenska
Scrabbleförbundets ordförande att skriva till Sture Allén om saken. Snart
har vi kanske med gemensamma krafter lyckats utrota ordet "morbror" ur
svenska språket.

Skulle det inte lyckas, får vi trösta oss med följande insikt: Till syvende
och sist hör det till poängen med den ankistiska forskningen att den inte
SKA gå ihop på alla punkter. Ankeborg ska vara en delvis gripbar men delvis
olöst mysteriesky som svävar över våra huvuden och fascinerar vår fantasi.
Eller hur va?

Like the Good Book says: If you spit in the air, it lands in your face!