Disneys relationer till krigsapparaten

Peter Johansson cyanopsis at yahoo.com
Ons Okt 9 16:32:33 CEST 2002

Hej Alla,
Jag heter Peter Johansson och är ny prenumerant i det
här forumet. Jag är snart färdig gymnasielärare i
religionshistoria och media- och
kommunikationsvetenskap, ämnen som jag läst vid
Högskolan Dalarna.

Just nu håller jag på att förbereda ett litet
forskningsarbete som skall innehålla Disney Studios
kopplingar till militärmakten under andra
världskriget; främst manifesterad i de tecknade
propaganda- eller informaitonsfilmer som gavs ut under
denna tid (jag tänker exempelvis på "Der Fuehrers'
Face", "Education for Death", "The Spirit of '43" etc
etc).

Är det någon som kan säga något om hur det ser ut på
litteraturfronten inom detta område? Jag är både
intresserad av böcker som tar upp Disney's tecknade
kortfilmer i allmänhet (både de "vanliga" och de som
gavs ut under andra världskriget) och mer specifik
litteratur om Walt Disney som person och hans
(eventuella?) kopplingar till underrättelsetjänsten.
Finns det kanske redan tidigare gjord forskning?
Uppsatser?

Vad anser ni om boken "Sagan om Walt Disney" av Marc
Eliot. Vad jag förstår (jag har ännu inte hunnit läst
boken) så är den mycket kontroversiell och många
gillar den inte på grund av sin sensationskaraktär.

Hälsningar,
Peter Johansson