Farbrorismen (var: Morbror Kalle)

Michael Schartau michael.schartau at swipnet.se
Tors Okt 24 10:49:24 CEST 2002

>From: Kjell Croné <kjell.crone at ifsworld.com>
>Själv brukar jag inte säga farbror om min egen farbror, pappas
>farbröder kallar/kallade jag däremot av praktiska skäl också farbror.
>[...]
>Kallas han inte så av Kajsas systerdöttrar, t.ex. ?
>Till slut kallas han farbror av alla, av praktiska skäl.

När jag var liten (på 50 & 60-talet) förväntade sig äldre män i (föräldrarnas) bekantskpskrets att jag skulle kalla dom farbror (+ förnamn).
Don Rosa tecknar ju 50-tal i sina alster så det känns inte fel för mig att Kalle är Farbror Kalle för fler än släkten.

Det var kanske så att han allmänt kallades Farbror Kalle redan innan Knattarna flyttade till honom och att det var de som anpassade sig till detta och valde att kalla sin morbror för Farbror Kalle.

/Michael