Re: Bokmässan

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Sep 11 16:53:34 CEST 2002

Tommy Svensson:

>Undrar varför inte KA&Co kan skriva ut tidigare
>publiceringar på ensidesberättelser av Walsh/Gonzales.
>De flesta har ju gått nån gång tidigare, om inte i KA&Co
>så i MP&JL. Nu får man leta i onödan om man t ex vill
>jämföra tidigare översättningar med nya.

Mycket berättigad fråga. Jag ska se om jag ge något berättigat svar med
tanke på att jag är den som formulerar de svenska credit-uppgifterna.

Om jag vet att en ensida har gått i Kalle Anka tidigare, så skriver jag det
precis som för de längre berättelserna. Tyvärr vet jag inte alltid det. Jag
letar så gott jag kan, främst i INDUCKS, men jag tror inte att alla
dagsstrippar och söndagssidor från de äldre årgångarna är fullständigt
identifierade och indexerade ännu. Det kanske någon induckserare kan
berätta mer om... jag är bara användare av denna förnämliga tillgång.

Däremot finns det numera många uppgifter om vad som har gått i julböckerna
tidigare. Där hittar vi ju många av Gonzales-sidorna. Men de
publiceringarna använder vi oss inte av på KA & C:o eftersom de inte är
"våra". Jag är medveten om att Egmont numera har ätit upp Semic, och det
kanske kan hända att detta skulle ge oss rätt att använda äldre
översättningar som det står Semic på. Jag vet inte, och vet inte ens om jag
vill veta. I nuläget använder vi dem ändå inte. De finns vad jag vet inte i
vårt arkiv i Malmö och jag har själv bara ett fåtal hemma.

Av samma anledning bryr jag mig inte om att ange julböckerna som tidigare
publiceringar av dessa serier. Då skulle det kunna se ut som om
översättningen i tidningen var hämtad därifrån. Jag tror inte ens att Semic
brukar/brukade skriva ut namnet på sina översättare i julböckerna med
söndagssidor. Det kanske inte ens alltid är Semic som har gett ut de här
böckerna. Jag har faktiskt ingen riktig koll, så här på stående plattfot.

Det förefaller enklast att hålla sig till de publiceringar som vi har
någorlunda kontroll över på vår avdelning av förlaget. Den som vill veta i
vilken julbok en viss serie har gått har ju chansen att leta på egen hand i
INDUCKS.

Så har det i alla funkat hittills med den saken. Vi får väl se om det blir
nån ändring i framtiden...