Re: Ensidesberättelser

Stefan Persson reimersholme at hotmail.com
Fre Sep 13 16:15:20 CEST 2002

----- Original Message -----
From: "Germund Silvegren" <germund.silvegren at ekol.lu.se>
To: <ankism at stp.ling.uu.se>
Sent: Friday, September 13, 2002 11:31 AM
Subject: Re: Ensidesberättelser

böckerna:

> Att copyright-åren ibland  överlappar nyåren visste jag men inte att vissa
> strippar finns med i fel volym. Det låter alldeles otroligt klantigt. Har
> du någon förteckning över felaktiga strippar?

Nej. Så vitt jag vet finns följande problem:

* Stripparna märks med månad och dag, exempelvis 24-12 för julafton. Vidare
märks de med "Copr. 19XX, Walt Disney Productions. World Rights Reserved",
vilket betyder att strippen är från 19XX. De första stripparna från varje år
märks dock ofta med föregående årtal.
* De personer som satte ihop de norska (och finska) böckerna sägs inte ha
känt inte till detta, utan skall av denna anledning ha placerat många
strippar i fel bok. Av samma anledning kan man inte alltid lita på de
tryckta koder som finns i Kalle Anka & C:o eller andra tidningar.
* En stripp i någon bok sägs ha helt fel datumangivelse. Jag vet inte vilken
stripp det rör sig om.
* Inducks kan man inte heller lita på; fel beroende på detta problem
upptäcks ständigt.

Jag vet inte heller om datumen i de tre svenska böckerna (1938-1940)
stämmer.

> Den säkraste källan är naturligtvis att kolla amerikanska dagstidningar.

Ja. Vet du vilka tidningar man i så fall skall titta i, och om de går att få
tag på inom Sverige?

> Jag kopierade några
> strippar som fattas i de norska böckerna från mikrofilm när jag bodde i
USA
> och även om kvalitén blev ganska usel finns det kompletta längder att
> tillgå.

Saknas det några strippar? Vilka, i så fall?

Stefan