Fel!Fel!Fel!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat Sep 21 21:30:09 CEST 2002

Guldstjärna till Erik Nordström för följande iakttagelse:

>Visst är det väl så att det rör sig om en felaktig gröngölingstitel? I
>serien "Moderna missöden", på sidan 45, möter knattarna stormogulen.
>B.U.S.K., som han även kallas här, har blivit Bredvillig Utforskare av
>Skogar och Träsk, alltså B.U.S.T... Jag har inte lagt märke till detta
>förrän nu, faktiskt.

Just det menade jag. När man vet det är det uppenbart, men antagligen är
det lätt att missa medan man läser. Jag tappade hakan när jag upptäckte det
själv av en ren tillfällighet. Det var precis i tid för att inte hinna
ändra det före tryckningen. Naturligtvis är det jag som har slarvat. Det är
en del plottrande med de där titlarna och här har jag tydligen tänkt för
snabbt för mig själv. Om man byter ut Träsk mot Kärr blir det bättre.

>Numret innehöll även bra serier av Jippes och Rosa. Noel Van Horn/Don
>Markstein hade också en serie med i tidningen, innehållades referenser
>till Barksäventyr. Inte ditt påhitt va, Stefan?

Nej, Don Markstein hade med det. Han är en känd amerikansk ankist och
seriekännare. Däremot tog jag mig friheten att möblera om dem lite.
Originalet hade raka, rena namn på kända Barksserier (inbakade i dialogen
som exempel på deckaräventyr av typen Sherlock Holmes), men jag tyckte det
blev bättre om man blandade ihop några titlar. Det var mer i linje med den
sjuka stilen i serien och dessutom mindre övertydligt. Vill man ha en dold
bakgrundspoäng behöver man inte basunera ut den i högtalare. Och så blev
det förstås roligare för mig att välja ut nyckelord och pussla ihop dem!