SV: Fel!Fel!Fel!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Sep 26 20:46:21 CEST 2002

Stefan P:

>Läs "Världens tuffaste hjälte" i samma nummer: Kalle använder ordet
>"förälder" om sig själv (sid. 39, sista rutan): "Ingen *förälder* kan
>motstå ett sånt oskyldigt ansikte... särskilt inte i tredubbel upplaga!"

Kalla mig gärna mjäkig, men jag tycker på något sätt att en sån
hjärteknipande scen skulle förlora lite av sin känsla om man bytte ut
"förälder" mot "förmyndare" eller "vårdnadshavare".

Jag erkänner dock att jag funderade en stund på att verkligen skriva
"farbror" här. Likväl, som den detaljglade kan konstatera, talar Kalle inte
om sig själv rent semantiskt sett... han bara konstaterar att ingen
förälder kan motstå detta... det måste inte nödvändigtvis syfta på honom
själv... ;-)