Disneyseriernas utveckling

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Tors Apr 10 11:38:47 CEST 2003

Kvack!

Jag fick ett mejl från serieförfattaren Per-Erik Hedman (som skriver
Disneyserier för Egmont) där han framförde följande undring:

> -Hur har Disney-serierna (därmed också figurerna) ändrat karaktär och
> utvecklats under dom senaste 10-20 åren? Beträffande berättarstil, teman,
> "moral", tecknarstil m.m. Avspeglas tidstypiska tendenser? Ser det ut att peka
> åt nå't visst håll? Likheter och skillnader mellan ECN  och andra producenter?

Själv är jag inte rätt person att svara, eftersom jag har läst KA&C:o mycket
sporadiskt de senaste 20 åren. Men jag vet ju att det finns andra här på
listan som är trogna KA&C:o-läsare. Vore intressant att höra era funderingar
i ämnet! Svara till listan, så vidarebefordrar jag till Per-Erik!

(ECN är Egmonts kreativa avdelning, alltså den redaktion som ansvarar för
produktionen av serierna.)

Ankhälsningar,

Olof